Jsme na střední škole Mlondwe vysoko v horách.

I když se Tanzanie nachází v tropech, tak tady v Mlondwe ve výšce asi 2100 m n. m., je opravdu zima.
Mezi studenty jsou naši sirotci zvyklí z Mahanga na suché parno, a tak si tady stěžují, že jim zima brání soustředit se na výuku v brzkých ranních hodinách.




Čím je naše návštěva nevšední?

Není to ani překonání 1000 výškových metru na motorce, ani chlad, ani bouřka, co nás potkala cestou, kupodivu ani setkání s našimi sirotky. Je to zážitek příjemné atmosféry s místními učiteli. 

Dostali jsme pozvání na snídani, u které jsme si mohli s učitelem matematiky a s učitelem angličtiny pohovořit o všem bez zbytečné oficiálnosti a obřadnosti, jak je v Africe většinou obvyklé,  pokud člověk jedná s lidmi ve vyšším společenském postavení, což učitelé jsou.

 

Ukazujeme učitelům, jak se hraje pexeso, které jsme přivezli pro naše sirotky Daudiho a Jordana. 
 

Systém si neví rady 
Učitel angličtiny John přiznal, že je velmi problematické učit studenty v anglickém jazyce všechny předměty, jak středním školám nařizuje zákon. Děti přicházejí po základní škole nepřipravené a během studia nedokáží jazykovou propast překonat ani natolik, aby byli schopni plynule konverzovat, natož rozumět odborným předmětům. I když proti státnímu nařízení výuky v angličtině vznikla opozice, není silná natolik, aby změnila zavedený systém a měla šanci ukázat, o kolik efektivněji by se studenti mohli učit. 

Podotkli jsme, že podle výsledků závěrečných zkoušek si střední školy v Tanzanii nevedou nikterak dobře v matematice. Přitom se zdá, že výsledky tohoto předmětu by mohly být méně závislé na jazyku, kterým se předmět vyučuje. Učitel matematiky Daniel potvrzuje, že jen málokterý student by se dal nazvat skutečným milovníkem matiky.  Závěrečné zkoušky se celonárodně srovnávají a matematika je propadák. A právě proto ji vláda  nazývá národní nemocí. 


 

Proč jsme do Mlondwe přišli 

Školu Mlondwe jsme ale nenavštívili proto, abychom dostali výbornou snídani, ale abychom ji podpořili v rozvoji. Díky partnerské škole Gymnázium Hladnov Ostrava a obzvláště jeho studentské skupině Hakuna Matata - Education Under Kilimanjaro jsme přivezli do školy finanční podporu 25 000 Kč, kterou Mlondwe použije na základní opravy tříd. Obzvláště na praskliny ve zdech, díry v podlaze, omítky a výstavbu verandy, která je důležitou součásti každé budovy a umožňuje studentům procházet mezi třídami suchou nohou.

 

Ale není to jen materiální podpora, kterou chtějí studenti z Hladnova poskytnout. Především je to snaha uskutečnit společné setkání, vzájemné sdílení a vzdělávání se. Studenti z Hladnova plánují vlastní návštěvu školy Mlondwe! Držíme jim palce, ať se to povede. Chtějí pomoci zařídit počítačovou učebnu a zavést program Math4u (dílo VŠB Technické univerzity Ostrava), který dá škole naději na zlepšení studijních výsledku v matematice. A v neposlední řadě se chystá výlet studentů do nedalekého Národního parku Kitulo, kde se díky českým studentům podívají také ti místní. 


A ještě třešinka na dortu

Projekt Pomoc školám je založen na komunitní spolupráci týmu Bez mámy, který reprezentuje českého partnera/dárce; tanzanské školy; zástupců rodičů a zástupců vesnice, kde se škola nachází. Organizace Bez mámy pro podporu projektu “Pomoc školám” vyžaduje participaci všech stran.

Na závěr setkání nám v Mlondwe děkovali za to, že podmínku participace v projektu máme. Nebýt nás, možná by se neosmělili zapojit do rozvoje školy  celou vesnici. Ale díky nám to udělali a dostali letos od vesnice dokonce dvojnásobně víc, než od nás samotných.  To je důkaz toho, jak daleko až může zajít motivace naším projektem. 

Materiál na opravy, který pořídila vesnice ( štěrk a písek) 

Autorka článku: Míša Gongolová