Studentské hnutí Hakuna Matata (Education Under Kilimanjaro) z ostravského Gymnázia Hladnov vzniklo už před dvěma lety. Od počátku bylo jeho hlavním cílem navázat partnerství s tanzanskou školou Mlondwe. Především chtěli školu podpořit a zároveň si uvědomit, že realita každodenního života jejich vrstevníků na opačné straně světa je zcela odlišná. A v neposlední řadě je hnala touha tuto realitu poznat na vlastní oči.
Začaly vznikat různé fundraisingové projekty – od smažení palačinek a jejich prodeje o přestávkách, přes výstavy afrického umění až po stánkový prodej či oslovování firem s žádostí o sponzorský dar. Postupně se podařilo vybrat částku, která umožnila opravit několik tříd školy Mlondwe. Letos se díky dalším darům postaví koupelna pro dívky na internátu. Doposud se totiž myly venku za zástěnou z vlnitého plechu.
A stalo se něco neuvěřitelného – škola Hladnov získala finanční prostředky na cestu do Tanzanie! Deset vybraných studentů a dva učitelé tak dostali jedinečnou příležitost vydat se do školy Mlondwe osobně.
Zkuste to vyslovit!
„Ani nemůžeme vyjádřit, jak jsme vděční.“ Tato slova neustále opakuje zástupce ředitelky školy Mlondwe, Amulike Daniel Mbwilo, který laskavě nabízí, ať mu všichni říkáme jednoduše Daniel. Velkorysé gesto – v Tanzanii totiž není běžné oslovovat vážené osoby křestním jménem, natož tím prostředním, a bez titulů jako Sir, Mr. v angličtině či Kaka (bratr), Dada (sestra), Bwana (pán), Binti (slečna) nebo Mwalimu (učitel) ve svahilštině.
Jen si zkuste jeho příjmení vyslovit a dejte si záležet na po sobě jdoucích písmenech „m“, „b“ a dvojitém „w“ – MBWILO. A teď pětkrát za sebou! Už vás bolí pusa? 😊
Ale nebojte, ani Tanzancům to s češtinou nejde snadno. Krásná česká jména jako František, Jiří nebo Běla jsou pro ně možná ještě složitější než pro nás pan Mbwilo.
A když se hladnovští učitelé představují: „I am Mirek.“ … „And I am Marek.“, mezi 300 žáky školy Mlondwe se ozve smích a hned se ptají, jestli nejsou bratři.

Autor fotky: Mirek Hlavačka
Dovezli něco opravdu EXTRA!
Kromě toho, že studenti získali prostředky na novou koupelnu pro dívky, přivezli do školy i něco jiného. A ukázalo se, že všech pět mikroskopů přežilo cestu v kufrech v podpalubí letadla! Instalujeme je do provizorně připravené učebny, kde teprve před týdnem dotáhli elektřinu a namontovali zásuvku – jen kvůli tomu, že přivážíme mikroskopy.
A nejen to! Instalujeme také asi 15 notebooků, které před rokem darovala ZŠ Ludgeřovice. Studenti pražské Timi Akatemia nám pomohli s jejich přepravou z Česka do Tanzanie už loni v létě. Jak vidíte, i zdánlivě jednoduché věci se stávají velkou výzvou, když se řeší napříč kontinenty.
Odbočka: Nejdřív mi chtěl dát pokutu, pak si mě vzít
Jak moc jsou tyto dary pro školu cenné, jsem si uvědomila ve chvíli, kdy mě cestou do školy Mlondwe jako pasažéra na motorce zastavila silniční kontrola. Dva uniformovaní policisté se přiblížili a já už pomalu sahala do kapsy pro 5000 tanzanských šilinků (asi 50 Kč) – úplatek, protože ani já, ani řidič jsme neměli helmu.
Ale když jsem spustila všechny svahilské pozdravy, policista pookřál. Přiznala jsem, kam jedu, a jedním dechem dodala, že jsme tam před malou chvíli doručili mikroskopy a notebooky.
Policistovy oči se rozzářily uznáním. Bylo jasné, že pokuta se nekoná a peníze můžu schovat zpět do kapsy. A nejen to – ukázalo se, že tímto darem škole jsem se zařadila mezi dobrou partii, a tak mi policista rovnou nabídl sňatek.
„Jsem vdaná,“ odpověděla jsem a ukázala prstýnek. Ale to mu nijak nevadilo a odvětil. Cituji: „To nevadí, můžeme alespoň namixovat barvu tvých dětí.“ Oba jsme se zasmáli – on upřímně, já trochu nuceně – a jelo se dál. 😊
Důležité jsou stroje, ale i metody
Podpora výuky a technologie
Jedním z cílů společné mise bylo pomoci zlepšit výuku prostřednictvím moderních nástrojů. Dovezené mikroskopy nebyly jen sestaveny a položeny na lavici do třídy – studenti z biologické sekce hladnovské školy měli připravené preparáty pro mikroskopování. Nejprve naučili pracovat s mikroskopy učitele biologie, a následně své znalosti předali studentům. Tito studenti si nejen osvojili práci s mikroskopem, ale také se naučili vytvářet vlastní preparáty. Díky tomu mohli pod mikroskopem zkoumat například rozdíly mezi evropskými a africkými vlasy či vzorky krve.
Do počítačů studenti matematické sekce nainstalovali program Math4U z VŠB-TU Ostrava. Tento software umožní učitelům připravovat nové varianty testů matematiky, a pokud se podaří zajistit internetové připojení, budou moci studenti samostatně procvičovat matematiku online.

Sdílení kultur a vzdělávací aktivity
Naši studenti také přednášeli pro všechny třídy o České republice – její současnosti, historii a školním systému. Tanzanští studenti se o náš školní systém velmi zajímali a kladli spoustu otázek. Každý den jsme si také našli čas na hry a volnočasové aktivity, které pomohly prolomit bariéry. Společně jsme zpívali i tancovali. Právě tyto momenty vedly k větší spontánnosti a ochotě studentů z Mlondwe s námi komunikovat a sdílet své příběhy.
- "Je mi strašná zima, když musím na ranní vyučování" (2100 m n.m., noční teploty i 10 °C)
- "My mobily mít nemůžeme. Když chceme zavolat domů, musíme požádat učitele."
- "Můžeme jet také do Česka, když vy jste přijeli za námi?"
- "Baví mě učení, chci se stát doktorem."
- "Líbí se mi mluvit anglicky a chci umět dobře vařit jako profesionálka."

Autor fotky: Mirek Hlavačka
Návštěva národního parku Kitulo
Jedním z největších zážitků pro studenty z Mlondwe byla návštěva nedalekého národního parku Kitulo. Podařilo se nám vyjednat spolupráci s vedením parku, které poskytlo auto a řidiče, zatímco my jsme za lokální studenty zaplatili vstupné. Díky tomu mohli studenti poprvé spatřit tento unikátní ekosystém, známý svými orchidejemi, a dozvědět se, proč je důležité jej chránit. S využitím naší techniky – fotoaparátů a projektoru – jsme vytvořili bohatý materiál, který studenti následně použili k prezentaci svým spolužákům. Bylo to pro ně nejen první setkání s národním parkem, ale také jejich první zkušenost s audiovizuální prezentací.

Autor fotky: Marek Jalůvka
Budoucnost spolupráce
Projekt Hakuna Matata a jeho studenti budou určitě ve spolupráci se školou Mlondwe pokračovat. Již nyní jiní studenti na Hladnově fundraisují na vybudování internátů pro chlapce školy Mlondwe, kteří nyní přespávají ve staré třídě. Zda se i jim podaří vycestovat, zůstává otázkou, ale věříme, že škola udělá maximum pro to, aby se tato nová tradice udržela.
Tento koncept krásně zapadá do přesvědčení organizace Bez mámy, že realita rozvojových zemí by měla být poznávána bez předsudků a s hlubokou osobní zkušeností, aby pomoc byla smysluplná a dlouhodobě udržitelná.
Naše společná cesta do Mlondwe nám ukázala, jak velký dopad může mít cílená a promyšlená pomoc.
---chcete vidět víc? Pár reelsů je více než tisíc slov: INSTAGRAM HAKUNA MATATA